Területfejlesztési tervezés Pest megyében - ÁROP 3.A.3-2013-2013-0001
A projekt azonosító száma: ÁROP-3.A.3-2013-2013-0001 A projekt címe: Területfejlesztési tervezés Pest megyében A projekt elszámolható költségei összesen (Ft): |
Pest Megye Önkormányzata 89 999 648 Ft-ot nyert el az ÁROP-3.A.3 pályázati konstrukció keretében a “Területfejlesztési tervezés Pest megyében” című pályázattal. Az Önkormányzat a projekt megvalósítását már a támogatás elnyerését megelőzően megkezdte. A projekt keretében Pest Megye Önkormányzata a jogszabályi kötelezettségből adódóan elfogadta hosszú távú területfejlesztési koncepcióját, megalkotta területfejlesztési programját, továbbá elkészítette a 2014-2020-as uniós költségvetési tervezését segítő részdokumentumot, valamint az Integrált Területi Programot, továbbá összegyűjtötte a megye területén megvalósítandó projektötleteket, mindezt a partnerség folyamatos biztosítása mellett.
Az egyes projektelemeket részletesebben az alábbiakban ismertetjük.
1. Helyzetfeltárás utómunkálatai
Pest Megye Önkormányzata 2012. november 30-án hagyta jóvá a Pest Megyei Koncepció helyzetfeltáró részét a további tervezés alapjául. A helyzetfeltárás utómunkálataiként elvégeztük a megjelenített lehetséges fejlesztési irányok vizsgálatát, szcenárió (forgatókönyv) elemzés segítségével. E tevékenység keretében felülvizsgáltuk, frissítettük a helyzetfeltáró munkarészben megjelenített adatokat, és az azokból nyert új következtetéseket beépítettük a helyzetfeltáró munkarészbe.
Pest Megyei Területfejlesztési Koncepció - I. kötet (Helyzetfeltárás)
2. Területfejlesztési Koncepció kidolgozása
A Pest Megyei Területfejlesztési Koncepciót a Pest Megyei Önkormányzati Hivatal és a Pest Megyei Területfejlesztési Nonprofit Kft. munkacsoportja, elismert ágazati szakértők közreműködésével dolgozta ki az NGM, illetve az NTH útmutatója alapján, a jogszabályi követelményekkel összhangban. A Koncepciónak a területfejlesztési koncepció, a területfejlesztési program és a területrendezési terv tartalmi követelményeiről, valamint illeszkedésük, kidolgozásuk, egyeztetésük, elfogadásuk és közzétételük részletes szabályairól szóló 218/2009. (X. 6.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) szerinti 45 napos egyeztetési eljárása lezárult, a beérkezett vélemények, javaslatok átvezetése megtörtént. A Koncepciót Pest Megye Önkormányzatának Közgyűlése 2013. november 29. napján hagyta jóvá.
Pest Megyei Területfejlesztési Koncepció - II. kötet
Pest Megyei Területfejlesztési Koncepció - társadalmi, gazdasági, környezeti hatásvizsgálat
3. Megyei területfejlesztési program elkészítése
A Pest Megyei Területfejlesztési Program a Korm. rendelet szerint került kidolgozásra a Pest Megyei Területfejlesztési Nonprofit Kft. részéről. A Program kidolgozása során, figyelembe véve a Pest Megyei Területfejlesztési Koncepció célrendszerében meghatározott három átfogó célt (gazdaság dinamizálása, a társadalmi megújulás, és a térszerkezet fejlesztése és kiegyensúlyozása), valamint törekedve az európai uniós tematikus célkitűzésekhez és a hazai operatív programokhoz (elsősorban a VEKOP-hoz) való illeszkedésre, nyolc fő beavatkozási területet azonosítottunk az alábbiak szerint:
- Pest megye több lábon álló gazdaságának dinamizálása – [I. Prioritás]
- Pest megye fejlődésben lemaradó térségeinek komplex fejlesztése (CLLD) – [II. Prioritás]
- Közlekedésfejlesztés Pest megye nemzetközi, regionális és térségi kapcsolatainak javítása érdekében –[III. Prioritás]
- Települési infrastruktúrafejlesztés az élhetőbb, fenntarthatóbb lakókörnyezetért –[IV. Prioritás]
- Fenntartható hatékonyan működő, a klímaváltozáshoz alkalmazkodó épített és természeti környezet kialakítása –[V. Prioritás]
- Társadalmi innováció-, megújulás-, a társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem –[VI. Prioritás]
- Testben és lélekben egészséges Pest megye –[VII. Prioritás]
- Integrált Területi Beruházások Pest megyében –[VIII. Prioritás].
A Program Korm. rendelet szerinti 45 napos egyeztetési eljárása lezárult, a beérkezett vélemények, javaslatok átvezetése megtörtént. A tevékenység eredményeként elkészült a jogszabályoknak és a központi módszertani útmutatóknak megfelelő területfejlesztési program. A Pest Megyei Területfejlesztési Programot Pest Megye Önkormányzatának Közgyűlése 2014. augusztus 22. napján hagyta jóvá.
Pest Megyei Területfejlesztési Program 2014-2020
Pest Megyei Területfejlesztési Program - társadalmi, gazdasági, környezeti hatásvizsgálat
Pest Megyei Területfejlesztési Program - NATURA hatásvizsgálat
4. Partnerség biztosítása
A tervezés teljes folyamatában kiemelt figyelmet fordítottunk és fordítunk a partnerség biztosítására. A Koncepció partnerségi terve is kimondja, hogy Pest Megye Önkormányzata számára a partnerség általános célja egy megyei szintű stratégiai társadalom- és gazdaságfejlesztés megalapozása, amelynek hatása kiterjed a területén működő vállalkozások, intézmények és szervezetek, illetve az itt élő emberek és közösségek irányába, amely javítja a megyében megvalósuló fejlesztések és beruházások, valamint a fejlesztési források felhasználásának hatékonyságát és eredményességét. A partnerség konkrét célja a társadalmi és gazdasági partnerség megteremtése a megyében. Számos rendezvény került megtartásra, így többek között térségi gazdaságfejlesztési fórum Aszódon, Ipolydamásdon, Dabason, Cegléden és Nagykátán.
5. 2014-2020 időszak tervezését segítő részdokumentumok az operatív programokhoz illeszkedően
Pest Megye Önkormányzata – az NGM szakmai útmutatása alapján – javaslatot készített a megyei tervdokumentumok alapján az uniós finanszírozású operatív programok prioritásaihoz. Az Európai Unió 2014–2020-ra vonatkozó kohéziós politika megvalósítását szolgáló rendelettervezete határozza meg azt a 11 ún. tematikus célkitűzést, amelyek elérésének támogatásával a kohéziós politika hozzájárul az Európa 2020 stratégia céljaihoz, és amelyek egyben a támogatáspolitika alapját is képezik. A tematikus célokon belül a fejlesztési beavatkozásokat beruházási prioritásokhoz kell rendelni az operatív programokban, melyek végrehajtásának sikerességét mutatókkal mérik. A Versenyképes Közép-Magyarország Operatív program véglegesítendő tématerületei mentén kerültek kijelölésre, majd kidolgozásra e részprogramok, amelyeknek – figyelemmel az 1600/2012 (XII.17.) Korm. határozatra – a következő 7 éves uniós ciklusban elsősorban a gazdaságfejlesztésre kell fókuszálniuk. E tevékenység keretében került sor a projektfejlesztésre, azaz a részprogramok tartalmi kidolgozása történt meg az előzetes megvalósíthatósági tanulmány szintig kidolgozva az NGM/NTH módszertani útmutatásai alapján. A tevékenység eredményeként elkészült az NGM módszertani útmutatója szerinti megyei tervezési részdokumentumok, két részletben: az első fázisban meghatározásra kerültek a megyei gazdaságfejlesztési részprogramok alapelvei, illeszkedési követelményi és módszertana, míg a második fázisban az Integrált Területi Program (ITP) került kidolgozásra, melynek célja, hogy Pest megye fejlesztési elképzeléseibe, és azon belül a projektcsomagokba elsősorban olyan, az egyes VEKOP intézkedésekhez rendelt projektek kerüljenek kiválasztásra, amelyek között területi és / vagy tematikus szempontból is integráltság mutatható ki. Az ITP-n belül a projektcsomagok elemei között erősek a szinergikus hatások, a fejlesztések egymást erősítik, és különféle aspektusból megközelítve a VEKOP célkitűzéseihez járulnak hozzá.
6. Pest Megye területén megvalósítandó projektek összeállítása
Az elkészült tervezési dokumentumokban meghatározott fejlesztési elképzelésekhez illeszkedő projektötletek gyűjtése valósult meg e tevékenységgel a Pest Megyei Területfejlesztési Nonprofit Kft. által, a rendelkezésünkre bocsátott központi módszertani útmutató alapján. A Pest megyei uniós finanszírozású projektek listája – mely illeszkedik az operatív programokhoz, illetve a megyei tervdokumentumokhoz – 2014. augusztus 28. napján készült el.
A projekt fizikai megvalósítása 2014. október 31-én zárult.
Jogszabályi keretek összefoglalása |
- a területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény
- Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény
- a területfejlesztési koncepció, a területfejlesztési program, és a területrendezési terv tartalmi követelményeiről, valamint illeszkedésük, kidolgozásuk, egyeztetésük, elfogadásuk és közzétételük részletes szabályairól szóló 218/2009. (X.6.) Korm. rendelet
- 1625/2013 (IX. 5.) Korm. határozat
- 1323/2013. (VI. 12.) Korm. határozat
- 1600/2012. (XII. 17.) Korm. határozat
- 1011/2013. (I. 16.) Korm. határozat
- 1115/2013. (III.8.) Korm. határozat
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törény 27.§-a szerint a megyei önkormányzat törvényben meghatározottak szerint területfejlesztési, vidékfejlesztési, területrendezési, valamint koordinációs feladatokat lát el.
E feladat alapjait a területfejlesztési (1996. évi XXI. törvény) törvény részletezi.
A törvény a megyei önkormányzatok feladatait alapvetően 4 csoportba csorolja:
1. Területfejlesztési tervezési feladatok, amelynek keretében a megyei önkormányzat
aa) az országos fejlesztési és területfejlesztési koncepcióval összhangban - a megyei jogú városok önkormányzatának egyetértésével, valamint a fővárosi kerületi önkormányzatok többségének egyetértésével - kidolgozza és határozattal elfogadja a megyei és a fővárosi területfejlesztési koncepciót, illetve - a megyei és a fővárosi területfejlesztési koncepció és a megyei területrendezési terv figyelembevételével - a megyei és a fővárosi területfejlesztési programot, a területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős miniszter állásfoglalásának beszerzését követően,
ab) részt vesz az országos fejlesztési és területfejlesztési koncepció, valamint az operatív programnak kidolgozásában, a megyei jogú városok önkormányzata és a fővárosi kerületi önkormányzatok kötelező bevonásával észrevételeik figyelembevétel,
ac) előzetesen véleményezi az országos, valamint a megyét vagy a fővárost érintő ágazati fejlesztési koncepciókat és programokat a megyei jogú városok önkormányzata és fővárosi kerületi önkormányzatok kötelező bevonásával, észrevételeik figyelembevételével,
ad) előzetesen véleményezi a térségi területfejlesztési koncepciókat és programokat,
ae) a tervezés és a végrehajtás során gondoskodik a partnerség elvének érvényesítéséről,
af) részt vesz a határ menti megyék határon átnyúló nemzetközi fejlesztési programjainak tervezésében, kidolgozásában.
A tervezéshez kapcsolódó dokumentumok (megyei koncepció és program) készítésének, tartalmi követelményeinek alapvető szabályait a 218/2009. (X.6.) Korm. rendelet rögzíti.
2. A területfejlesztési tervek végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátása keretében a megyei önkormányzat
ba) nyomon követi és értékeli a megyei vagy fővárosi területfejlesztési koncepció és a megyei vagy fővárosi területfejlesztési programok végrehajtását,
bb) dönt a hatáskörébe utalt fejlesztési források felhasználásáról,
bc) monitoring bizottság vagy más döntéshozó szerv útján közreműködik a területi operatív programok irányításában, megvalósításuk végrehajtásában,
bd) figyelemmel kíséri az operatív programok megyében vagy a fővárosban jelentkező feladatainak megvalósítását, beleértve a megyehatáron átnyúló és más nemzetközi programok végrehajtását a megyei jogú városok önkormányzata és a fővárosi kerületi önkormányzatok kötelező bevonásával, észrevételeik figyelembevételével,
be) más megyei önkormányzatokkal és az államigazgatási szervekkel közösen, monitoring bizottság vagy más döntéshozó szerv útján közreműködik a határon átnyúló nemzetközi fejlesztési programok irányításában, részt vesz azok lebonyolításában, végrehajtásában,
bf) dönt a Kutatási és Innovációs Alap felett rendelkezési jogot gyakorló miniszternek a Kutatási és Innovációs Alap megyei önkormányzat hatáskörébe utalt pénzeszközeinek felhasználásáról,
bg) a megye gazdaságának és foglalkoztatásának fellendítése érdekében gazdaságfejlesztési, befektetés ösztönző tevékenységet lát el, aminek elősegítése érdekében külön szervezetet hozhat létre vagy megállapodás alapján más szervezettel működhet együtt.
3. A területfejlesztési koordinációval kapcsolatos feladatok ellátása érdekében a megyei önkormányzat
ca) összehangolja illetékességi területén az államigazgatási szervek, a települési vagy kerületi önkormányzatok, a megyei jogú város önkormányzata, a gazdasági és civil szervezetek fejlesztési elképzeléseit,
cb) területileg összehangolja a politikai és a területi szerepéből, továbbá a nemzetközi és határon átnyúló együttműködésből adódó feladatait, biztosítja azok összhangját,
cc) a települési önkormányzatok felkérése alapján elősegíti a helyi önkormányzatok területfejlesztési társulásainak szerveződését,
cd) szakmai kapacitásával segíti a területfejlesztési önkormányzati társulások és a térségi fejlesztési tanácsok tervező, döntés-előkészítő, fejlesztési célokat feltáró, pályázatokat megalapozó tevékenységét,
ce) a térségi gazdaságfejlesztő szervezet útján koordinálja a megye területén az ipari parkok és a szabad vállalkozási zónák tevékenységét, az önkormányzatok és a gazdasági szervezetek fejlesztési elképzeléseit a megye gazdasági szereplőivel együttműködve,
cf) vizsgálja és értékeli a megye vagy a főváros társadalmi és gazdasági helyzetét, környezeti állapotát, adottságait, a vizsgálatok során felhasznált információkat és a vizsgálatok eredményeit a területi információs rendszer rendelkezésére bocsátja,
cg) kölcsönös információcserével segíti a területfejlesztési és területrendezési információs rendszer működését, információkat biztosít a területi tervek készítéséhez, valamint fogadja a törvényben szereplő megyei szintre delegált feladatok elvégzése érdekében a központi adatbázisok adatait,
ch) a területfejlesztési koordinációval kapcsolatos feladatok ellátása érdekében önkormányzati rendeletet alkot a települési önkormányzatok, a megye területén székhellyel vagy telephellyel rendelkező gazdálkodó szervezetek által a megye vagy a főváros területén uniós, központi vagy helyi önkormányzati költségvetési forrásból megvalósítandó fejlesztéseinek koordinációjáról.
4. A megyei önkormányzat vidékfejlesztési feladatkörében:
a) dönt a hatáskörébe utalt vidékfejlesztési források felhasználásáról,
b) összehangolja a vidékfejlesztési stratégiákat és akciókat a megyei, térségi, határ menti és határon átnyúló fejlesztési és területfejlesztési koncepciókkal és programokkal, valamint a megyét érintő területrendezési tervekkel,
c) egyetértési jogkört gyakorol a vidékfejlesztési stratégiák, akciók jóváhagyását megelőzően,
d) a vidékfejlesztési források felhasználásával kapcsolatban közreműködői szervezeti feladatokat lát el a regionális fejlesztési ügynökség útján,
e) elláthatja a helyi akciócsoportok, a közösségvezérelt helyi fejlesztésben érintett szervezetek munkaszervezeti feladatait,
f) a helyi akciócsoportok és közösségvezérelt helyi fejlesztésben érintett szervezetek tevékenységében való részvétellel közreműködik azok tevékenységében,
g) összehangolja a helyi akciócsoportok tevékenységét a fejlesztéspolitikához és a területfejlesztéshez kapcsolódóan,
h) külön megállapodás szerint a vidékfejlesztési akciók végrehajtása során koordinációs és döntéshozatali feladatokat lát el,
i) nyomon követi és értékeli a vidékfejlesztési akciók lebonyolítását és monitoring bizottsági feladatokat lát el a programok végrehajtásához kapcsolódóan,
j) ösztönzi a települési önkormányzatok összefogását vidékfejlesztési programok kidolgozására és megvalósítására,
k) a vidékfejlesztési koordinációval kapcsolatos feladatok ellátásáról önkormányzati rendeletet alkot.
Archív tartalom:
A projekt rövid öszefoglalása:
A megyei szintű területfejlesztési feladatokat a megyei önkormányzatok látják el. A projekt keretében Pest Megye Önkormányzata a jogszabályi kötelezettségből adódóan elfogadja hosszú távú területfejlesztési koncepcióját, megalkotja területfejlesztési programját, továbbá elkészíti a 2014-2020-as uniós költségvetési tervezését segítő részdokumentumokat, összegyűjti a megye területén megvalósítandó projektötleteket, mindezt a partnerség folyamatos biztosítása mellett.
A projekt részletesebb leírása:
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 27. §-a alapján területfejlesztési, vidékfejlesztési, területrendezési, valamint koordinációs feladatok ellátása megyei önkormányzati hatáskör. A területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvényt módosító 2011. évi CXCVIII. törvény rendelkezései a megyei önkormányzat területfejlesztéssel összefüggő feladatait határozza meg. A jogszabályban meghatározott feladatok közül Pest Megye Önkormányzatának jelenlegi kiemelt feladata a megyei területfejlesztési koncepció megalkotása, illetve a továbbiakban az arra épülő megyei program elkészítése.
1. Helyzetfeltárás utómunkálatai
Pest Megye Önkormányzata 2012. november 30-án hagyta jóvá a Pest Megyei Koncepció helyzetfeltáró részét a további tervezés alapjául. A helyzetfeltárás utómunkálataiként elvégeztük a megjelenített lehetséges fejlesztési irányok vizsgálatát, szcenárió (forgatókönyv) elemzés segítségével. E tevékenység keretében felülvizsgáljuk, frissítjük a helyzetfeltáró munkarészben megjelenített adatokat, és az azokból nyert új következtetéseket beépítjük a helyzetfeltáró munkarészbe.
2. Területfejlesztési Koncepció kidolgozása
A Pest Megyei Területfejlesztési Koncepciót a Pest Megyei Önkormányzati Hivatal és a Pest Megyei Területfejlesztési Nonprofit Kft. munkacsoportja, elismert ágazati szakértők közreműködésével dolgozta ki az NGM, illetve az NTH útmutatója alapján, a jogszabályi követelményekkel összhangban. A Koncepciónak a területfejlesztési koncepció, a területfejlesztési program és a területrendezési terv tartalmi követelményeiről, valamint illeszkedésük, kidolgozásuk, egyeztetésük, elfogadásuk és közzétételük részletes szabályairól szóló 218/2009. (X. 6.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) szerinti 45 napos egyeztetési eljárása lezárult, jelenleg a beérkezett vélemények, javaslatok átvezetése zajlik. A Koncepciót Pest Megye Önkormányzatának Közgyűlése hagyja jóvá az OFTK Országgyűlés által történő elfogadását követő ülésén. A Koncepció, mint kötelező projektelem és indikátor Pest Megye Önkormányzatának Közgyűlése elfogadásával megvalósul.
3. Megyei területfejlesztési program elkészítése
A megyei területfejlesztési program Korm. rendelet szerint kerül kidolgozásra a Pest Megyei Területfejlesztési Nonprofit Kft. részéről „in house” beszerzés keretében, a Hivatal folyamatos közreműködésével és a partnerség biztosításával, az államigazgatási szervek (NGM, NFM, NTH) útmutatásai alapján. A tevékenység eredményeként elkészül a jogszabályoknak és a központi módszertani útmutatóknak megfelelő területfejlesztési program.
4. Partnerség biztosítása
A tervezés teljes folyamatában, így a koncepció megalkotása során is kiemelt figyelmet fordítottunk és fordítunk a partnerség biztosítására. A Koncepció partnerségi terve is kimondja, hogy Pest Megye Önkormányzata számára a partnerség általános célja egy megyei szintű stratégiai társadalom- és gazdaságfejlesztés megalapozása, amelynek hatása kiterjed a területén működő vállalkozások, intézmények és szervezetek, illetve az itt élő emberek és közösségek irányába, amely javítja a megyében megvalósuló fejlesztések és beruházások, valamint a fejlesztési források felhasználásának hatékonyságát és eredményességét. A partnerség konkrét célja a társadalmi és gazdasági partnerség megteremtése a megyében.
A partnerség keretében megvalósul 7, legalább 100 fő részvételével megtartott rendezvény, azonban a partnerség érvényesülése a kötelezően teljesítendő indikátornál szélesebb tevékenységet ölel fel a partnerségi tervünkben meghatározottak szerint.
5. 2014-2020 időszak tervezését segítő részdokumentumok az operatív programokhoz illeszkedően
Pest Megye Önkormányzata – az NGM szakmai útmutatása alapján – javaslatot készít a megyei tervdokumentumok alapján az uniós finanszírozású operatív programok prioritásaihoz. Az Európai Unió 2014–2020-ra vonatkozó kohéziós politika megvalósítását szolgáló rendelettervezete határozza meg azt a 11 ún. tematikus célkitűzést, amelyek elérésének támogatásával a kohéziós politika hozzájárul az Európa 2020 stratégia céljaihoz, és amelyek egyben a támogatáspolitika alapját is képezik. A tematikus célokon belül a fejlesztési beavatkozásokat beruházási prioritásokhoz kell rendelni az operatív programokban, melyek végrehajtásának sikerességét mutatókkal mérik. A Versenyképes Közép-Magyarország Operatív program véglegesítendő tématerületei mentén kerülnek kijelölésre, majd kidolgozásra e részprogramok, amelyeknek – figyelemmel az 1600/2012 (XII.17.) Korm. határozatra – a következő 7 éves uniós ciklusban elsősorban a gazdaságfejlesztésre kell fókuszálniuk. E tevékenység keretében kerül sor a projektfejlesztésre, azaz a részprogramok tartalmi kidolgozása történik meg várhatóan előzetes megvalósíthatósági tanulmány szintig kidolgozva az NGM/NTH módszertani útmutatásai alapján. A tevékenység eredményeként elkészülnek az NGM módszertani útmutatója szerinti megyei tervezési részdokumentumok, két részletben: az első fázisban meghatározásra kerülnek a megyei gazdaságfejlesztési részprogramok alapelvei, illeszkedési követelményi és módszertana, míg a második fázis célzott projektfejlesztést foglal magában, amely a kijelölt gazdaságfejlesztési irányok megalapozó tanulmányának előkészítését jelenti. A második fázis célja, hogy a gazdaságfejlesztési irányok olyan szintre jussanak, amely alkalmassá teszi őket arra, hogy a tervezési folyamatot követően – műszaki tervelőkészítés szintjén is – alkalmasak legyenek megvalósítható fejlesztésekre.
6. Pest Megye területén megvalósítandó projektek összeállítása
Az elkészült tervezési dokumentumokban meghatározott fejlesztési elképzelésekhez illeszkedő projektötletek gyűjtése valósul meg e tevékenységgel, a rendelkezésünkre bocsátott központi módszertani útmutató alapján.
Kapcsolattartó:
Ratkó Anikó
területfejlesztési kooridnációs referens
Tel.: +36-1-233-6867
E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.