Dunakeszi Sportrepülőtér
- Részletek
- Megjelent: 2015. június 24. szerda, 10:24
Dunakeszi Sportrepülőtér
Idősebb Rubik Ernő, a világhírű Rubik-kocka feltalálójának édesapja volt az igazgatója a repülőtérhez kapcsolódóan 1957-ben elindult Alagi Központi Kísérleti Üzemnek, amelynek tevékenységét olyan legendás repülőgépek fémjelzik, mint a Gébics, az Ifjúság vagy a Béke. Ám a repülőtér története nem ekkor kezdődik.
A második világháború végén a német csapatok lebontották az akkor itt található lóversenypálya karámjait, és futárgépeik céljaira használták a területet. 1945 januárjában a szovjet csapatok a helyiek kényszermunkájával katonai repülőteret hoztak létre a területen. A ma is működő repülőteret 1949-ben az Országos Repülő Egyesület kezdte el kiépíteni, amely az '50-es évekre a vitorlázó repülés kiszolgálására volt hivatott. Az 1954-ben készült 2x2 néha öt című film repülős jeleneteit is itt forgatták.
A Dunakeszi Sportrepülőtér az 1940-es évék végétől szolgálja a hazai sportrepülést, generációk tanulták és tanulják itt a repülés fortélyait. Az egykori MALÉV pilótáinak 80 százaléka is itt tette le pilótavizsgáit.
A repülőtér eddig is és napjainkban is számos repülőklubnak adott teret, a Műegyetem repülőklubtól, az Ipari Tanulók Repülő Klubján át, a Malév repülőklubig. Nem véletlenül szeretik ezt a helyet a sportrepülők, hiszen itt található a legendás dunakeszi hullám, a magas légköri hullámmozgás, amelynek segítségével a magyar vitorlázó pilóták a 80-as évek közepétől gyakran itt repülték arany és gyémánt fokozatú magasságrekordjaikat.
Említésre érdemes, hogy a terület a Nemzeti Ökológiai Hálózat része, ugyanis itt és a szomszédos lóversenypályán él Magyarország egyik legnagyobb ürgeállománya, valamint számos védett növény- és állatfaj.